perjantai 29. toukokuuta 2015

Viikonloppureissu naapurimaassa!

Viime viikonloppuna oltiin mummin, vaarin, äidin siskon, äitin ja Janinan kanssa Tallinnassa. Matkan syynä oli lähteä viettämään vaarin 70-vuotisjuhlia. Oli aivan mahtava ja rentouttava viikonloppu ja päästiin hetkeksi irrottautumaan kotiympäristöstä.

Perjantaiaamuna stratattiin järjestetyllä bussikyydillä äitin ja Janinan kanssa Helsinkiin satamaan, jossa sitten treffattiin muut. Laivamatka meni hyvinkin nopeasti parit lonkerot maistellen. Onneksi ei tarvinnut raahata laivaan matkalaukkua, sillä sen sai pitää matkan ajan bussissa (bussi tuli siis myös Tallinnaan) ja saatiin tavaramme perillä, josta otimme taksin hotellille. Kyllä meinas sydänkohtauksen saada taksin kyydissä, aivan hullua liikenne siellä!

Tämäkin... autot pysäköity keskelle tietä valkoisen "risteysalueen" päälle!

Hotellissa jaettiin huoneet. Janina ja äitini sisko olivat samassa huoneessa, minä äitin kanssa ja mummi ja vaari tietysti keskenään.

Käytiin perjantai-illalla syömässä eräässä ravintolassa vanhassa kaupungissa, kierreltiin toria ja illallla käytiin vielä kaupassa ostamassa hotellihuoneeseen naposteltavaa sekä vähän lonkeroa ja limsaa. Myöhemmin istuskeltiin vielä hotellin baarissa parilla, kunnes uni alkoi viemään voiton ja käperryttiin huoneisiimme ihanan puhtaisiin ja pehmeisiin lakanoihin!

Lauantaiaamuna käytiin hotellissa aamupalalla, jonka jälkeen mentiin laittamaan itsemme valmiiksi ja lähdettiin kiertelemään kauppoja äitin, mummin, Janinan ja äitin siskon kanssa. Vaari jäi odottamaan hotelliin. Mukaan tarttui aurinkolasit, alkomahoolia (ylläripylläri) sekä kengät. Kyllä noissa osassa kauppoja oli sellaista tyrkyttämistä, että huhhuh. Ohi pääsi kuitenkin sanomatta mitään. Halusin myös kokeilla yhtä toppia/mekkoa. Sen kojun myyjä pyysi siitä 25e, äiti koitti tinkiä siitä ja silläaikaa hyppäsi viereisen kojun myyjä kulman takaa paikalle ja huusi myyvänsä saman topin/mekon halvemmalla. Kävin sitten sovittamassa sitä, mutta oli liian iso ja kaikenlisäksi näytin siinä ihan pussirotalta. Vaikka myyjä mitenkä päin vain sitä halusi myydä mulle ja sovitella päälleni niin ei kun ei, se ei vaan sopinut. Onneksi päästiin livahtamaan ilman ihan kamalaa tyrkytystä pois kojusta.

Kauppareissun jälkeen mentiin takaisin hotellille ja heitettiin tavarat huoneisiin. Sen jälkeen kipitettiin mummin ja vaarin huoneeseen juhlistamaan vaarin synttäreitä. Mummi oli käynyt ostamassa sinne voileipäkakun, mansikkakakun ja huonepalvelusta tuotiin shamppanjapullo. Siinä sitten naposteltiin ja kilistettiin skumppalasilliset.

Iltapäivällä kierrettiin torilla hetki, jonka jälkeen otettiin iso taksi ja lähdettiin TV-tornille noin 10-15 kilometrin päähän keskustasta kun vaari halusi meidät sinne viedä. Itsehän kavahdan korkeita paikkoja ja nyt sitten sellaiseen mentiin! Kyllä mulla meinasi pissat tulla housuun kun mentiin hissillä tornin huipulle ja hississä oli myös taulu, missä näkyi kuinka kovaa mennään ylöspäin, kuinka korkealla ja paljonko aikaa menee, että ollaan ylhäällä. Ylhäältä oli kyllä ihan mahtavat näkymät kaupungin ylle ja pidemmällekkin! Vaikka itse en lähtisi mihinkään korkealle, niin kyllä tämä oli aivan mahtava kokemus !

Hippaisen äklötti katsoa alaspäin...

TV-tornikierroksen jälkeen mentiin vanhaan kaupunkiin erään ravintolan terassille nauttimaan ilta-auringosta ja ottamaan yhdet huurteiset. Enää terassilla istumisen jälkeen ei jaksettu lähteä oikein mihinkään, niin talsittiin hotellille ja käytiin kyttäämään euroviisuja (oli muuten huonot!).

Sunnuntaina kerettiin vielä käymään muutamissa kaupoissa, josta mukaan tarttui kahdet farkut, kahdet shortsit sekä lyhythihainen kauluspaita. Eikä muuten maksanut paljon mitään!

Iltapäivällä lähdettiinkin laivan kanssa takaisin kotiin päin. Matkalla tuli nautittua skumppalasillinen sekä lonkero. Helsingistä mentiin taas bussikyydillä (josta puolet nukuin) kotikulmille, josta naapurimme tuli meidät noukkimaan. Kotona painuin suoraan pesun kautta nukkumaan kun kellokin näytti jo lähemmä kahtatoista ja seuraavana päivänä oli työpäivä.

Ihan huikea reissu oli vaikka maanantaina väsyttikin! :)

Tälläiset näkymät oli hotellin tuuletusparvekkeelta.